
Copyright © Joe Mlenga, 2013

Practitioner Notes is a non-academic 
working paper series of the Centre 
for Mediation in Africa, based in the 
Department of Political Sciences 
at the University of Pretoria (www.
centreformediation.up.az). It publishes 
the critical insights and lessons of 
mediators and other peace practitioners. 
The series editor is Laurie Nathan. The 
copy editor is Di Kilpert.

The mission of the Centre is to contribute 
to enhancing the effectiveness of 
mediation in major conflicts in Africa 
through teaching, training, research and 
supporting the UN, the AU, sub-regional 
organisations and African governments.

The Centre is funded mainly by a 
generous grant from the Government of 
Belgium.

Requests for permission to reproduce 
this paper, and proposals to submit a 
paper, should be sent to laurie.nathan@
up.ac.za.

ISSN 2307-3462 (print)
ISSN 2307-4256 (online)

PRACTITIONER NOTES

Practitioner Notes no.1

THE ROLE OF THE 
MALAWI MEDIA IN THE 
MALAWI-TANZANIA 
BORDER DISPUTE
Joe Mlenga

February 2013

Centre for Mediation in Africa
University of Pretoria 
Private Bag X20, 
Hatfield, 0028 • South Africa



Practitioner Notes   1

The Role of the Malawi Media in the Malawi-Tanzania 
Border Dispute
Joe Mlenga *

Introduction

Around mid-2012 there was a flurry of media reports on the dispute in which Malawi 
and Tanzania were embroiled over the position of their border in the lake that acts as a 
frontier between the two neighbours. The tensions came to the fore following Malawi’s 
commissioning of oil and gas exploration on what it knows as ‘Lake Malawi’ but which is 
‘Lake Nyasa’ to Mozambique and Tanzania. Tanzania told Malawi to call off the search 
for oil and gas reserves, pending talks about where the borderline should be. While 
Malawi laid claim to the whole water body, Tanzania argued that the line should be in the 
middle of the northern part of the lake.

Tanzania backed its claim to half of the water mass by referring to international customary 
law, developed in the 1960s, on equitable sharing of water bodies, while Malawi cited 
the 1890 Heligoland Treaty which handed sole ownership of the lake to Malawi, as well 
as the Anglo-Portuguese Treaty which came into effect around the same time. 

The media in Malawi reacted in a variety of ways to the standoff between the two countries. 
In this practitioner’s note, I describe some of the reactions of daily newspapers, including 
online publications. First they brought to the attention of Malawians the simmering 
tensions over the lake. Then they began sounding the alarm, reporting that Tanzanian 
legislators were mentioning possible war over the border dispute. Finally, most of these 
newspapers appeared to be promoting mediation and dialogue. 

The initial reports hinting at possible warfare jolted Malawian journalists into action, 
though that action did not always take the form of selecting appropriate sources. The 
subsequent reportage was generally based on quoting Tanzanian media houses and not 
diplomatic or other official sources. The effect of this failure to seek official sources was 
to aggravate Malawians’ fears that war was imminent. It took the visit of a senior cabinet 
minister to quell the unease in the border district of Karonga. 

The Malawi government made further efforts to tone down the inflammatory reporting 
by calling for responsibility and calm. This appeared to work as the daily newspapers 
and online publications stopped relying so heavily on Tanzanian media houses. Possibly 

*	 Joe Mlenga is a journalism and human rights expert from Malawi. He worked for the national radio of the 
Malawi Broadcasting Corporation for nine years, where he rose to the position of chief editor. Since 2006 Joe 
has been teaching journalism and human rights courses at the University of Malawi and the Malawi Institute of 
Journalism. He holds an MA in Global Journalism (Sweden, 2005) and an MA in Human Rights Practice (UK, 
Sweden & Norway, 2009).



2   Practitioner Notes

they realized that relying on Tanzanian reporters would exacerbate the situation 
because these reporters were undeniably biased towards their national interests. Hence 
Malawian journalists began to use more diplomatic and government sources from 
Tanzania. Malawian history and law experts were also engaged to try to give a balanced 
opinion on the border dispute.

The spectre of war further diminished as both countries used the media to stress that 
dialogue would take precedence. But a faction of the Malawi media seemed to have 
abandoned journalistic ethics and continued to write in a manner likely to fuel tensions. 
A case in point is the Malawi Voice, which went so far as to publish false news that the 
Tanzanian High Commissioner to Malawi had been given 48 hours to leave the country 
(Nkhoma 2012). The fallout from the report included the arrest of the journalist who 
wrote the article.

In this note I argue that the Malawian press was at first somewhat naïve in its reportage 
but over time revised its approach and became more professional. I also argue that 
political interests made some publications attempt to worsen conflict between Malawi 
and Tanzania.

I suggest that the media in Malawi, Tanzania and indeed beyond should play a 
peacemaking role and practise peace journalism rather than fan the flames of conflict, 
as happened in the case of the 1994 genocide in Rwanda.

Background

Malawi, which until independence in 1964 was the British colony Nyasaland, is a small 
landlocked country bordered by Tanzania, Mozambique and Zambia. Part of the frontier 
with Tanzania and Mozambique is demarcated by Lake Malawi, formerly Lake Nyasa, 
which is the third largest freshwater lake in Africa. Its abundance of fish provides a 
livelihood for many Malawians.

Malawi is a poor country with few natural resources. However, there is a large uranium 
mining establishment at Kayelekera in the northern district of Karonga, operated by 
an Australian firm. In recent years there has been speculation that Lake Malawi is rich 
in oil and gas deposits. In September 2011 the Malawi government gave Surestream 
Petroleum of Britain a licence to explore the lake for these resources. The prospecting 
seems to have been the spark that reignited the wrangling between Malawi and Tanzania. 

The stand-off began in the 1960s. It involved the founding fathers Julius Nyerere of 
Tanzania and Kamuzu Banda of Malawi. In 1968 Nyerere wrote to the then British 
Prime Minister Harold Wilson saying Banda was implementing an ‘expansionist’ policy 
over the lake. Banda had announced that he would put patrol vessels on Lake Malawi, 
apparently to demonstrate that his country owned the whole water body (Mmana 2012). 
In response Britain supported Malawi’s case, citing the Anglo-Germany (Heligoland) 
Treaty of 1890 that gave sole ownership of the lake to Malawi (Mmana 2012). The 
Anglo-Portuguese Treaty that came into effect around the same time also recognized 
Malawi as owning the whole lake. Tanzania bases its claim on international customary 
law of the 1960s that stipulates equal sharing of water bodies that form boundaries.



Practitioner Notes   3

In 2005 former President of Malawi Bingu wa Mutharika reportedly wrote to his Tanzanian 
counterpart Jakaya Kikwete about the need to reaffirm borders between the two nations 
following what he termed ‘small conflicts’ on Lake Malawi (Munthali 2012a). Munthali 
gives no details on what transpired following the correspondence. 

Initial reportage in the Malawian press

It seems that initially the border tensions between Malawi and Tanzania were beneath 
the radar of the Malawi daily newspapers, Nation and Daily Times, and online 
publications such as Nyasa Times and Malawi Voice. The matter was brought to the fore 
as Surestream Petroleum began searching for the oil and gas deposits in Lake Malawi. 
The Malawian press picked up reports in Tanzania’s Citizen newspaper suggesting that 
some parliamentarians in that country were angered by Malawi’s ongoing prospecting for 
oil. The deputies were quoted as saying Tanzania was ready to resort to military action 
to defend the half of the lake the nation believed was theirs. In an article published in the 
Citizen on 7 August, the chairman of Tanzania’s parliamentary committee for defence, 
security and foreign affairs, Edward Lowassa, was quoted as saying:

We expect this conflict will be solved diplomatically using a committee of 
foreign affairs ministers from both countries and using the mediator whenever 
needed. Malawi is our neighbour and therefore we would not like to go into 
war with it. However, if it reaches the war stage then we are ready to sacrifice 
our people’s blood and our military forces are committed in equipment and 
psychologically. Our army is among modern and stable defence forces in the 
world. (Masare 2012)

The news that was filtering in had an electrifying effect on Malawians. The talking 
point on the streets, in minibuses, in homes and on social media sites was Tanzania’s 
perceived belligerence over the lake issue. Malawians more or less started to believe 
that armed conflict was imminent. Those living on the Malawi-Tanzania border seemed 
especially affected since they were close to the ‘belligerent’ Tanzanians. The Malawian 
media and populace focused on the ‘war threat’ and ignored the point that Lowassa also 
made about mediation taking precedence.

George Kasakula, editor of the Weekend Nation of Malawi, said he would not be ‘sabre-
rattling’ over the issue. But his article had some tough language for the Tanzanians. On 
10 August he wrote: 

After catching a whiff of the tantalising aroma of oil that could be under Lake 
Malawi, the greedy and shameless Tanzanians have taken it upon themselves 
to use a muscular show of force to intimidate this country that they are prepared 
to go to war over the lake’s ownership. Ranging from government officials to 
MPs, the Tanzanians are truly beating the drums of war and they have the 
audacity to demand half of our lake … This naked aggression, showboating 
and flagrant display of power by Tanzanians must be met with outmost resolve 
that we will not give up what rightfully is ours. (Kasakula 2012)



4   Practitioner Notes

The Malawi Voice of 23 September declared that Malawi had become a nation 
of wimps because it was smiling on people who wanted to ‘kill’ it (Malawi Voice 
2012a). A week later the online publication wrote that when Tanzania issued a 
new map showing half of the northern part of Lake Malawi as belonging to it, 
President Joyce Banda’s only response was to write a letter to her Tanzanian 
counterpart President Kikwete (Malawi Voice 2012b). It appeared the Malawi 
Voice wanted a tougher response from their country’s president than merely 
writing a letter. It could be that this publication regarded mediation or diplomacy 
as a non-starter.

The media in Malawi may have believed they were being patriotic, but they only 
succeeded in alarming the citizenry. The press may have been attempting to help the 
Malawi government and trying to match the Tanzanian media pound for pound, but such 
reportage had the effect of heightening tensions and fear.

I attribute this alarmist and tough stance partly to the use of Tanzanian media reports 
as sources for stories. The Malawian press relied heavily on such sources, forgetting 
that their counterparts were likely to be partisan and overly patriotic in reporting the 
border issue. As a result, blunt and undiplomatic sentiments from across the border 
were highlighted while voices that called for mediation and diplomacy were ignored.

It was naïve of the Malawian media to ignore official sources and rely on Tanzanian 
newspapers. President Banda was quoted in the Nation of 20 August as saying the 
Malawian press had been ‘patriotic’ in their reportage (Munthali 2012a), but I would 
argue that President Kikwete had a better perspective on the issue, as he blamed 
the initial reports of seemingly imminent conflict on sensationalism in the Tanzanian 
media and on opposition politicians’ rhetoric. I would argue further that the action by the 
Malawian media could be described as inaction because there was somehow passivity 
in gathering news of such importance. They neglected to cross-check with diplomatic 
sources in Malawi before publishing the reports suggestive of heightened tensions and 
possible war.

It was several weeks before the Malawi press reported the case accurately: that Tanzania 
wanted the northern tip of the lake to be shared equally. The first impression given by the 
media was that Tanzania wanted the whole lake to be split down the middle. This helped 
fuel Malawians’ resentment of the neighbouring country because it was portrayed as 
greedy and grasping.

I also see hints of partisan politics at play in the initial reportage in Malawi. The Malawi 
Voice is sympathetic to the former ruling Democratic Progressive Party (DPP) and 
bitterly opposed to President Joyce Banda’s People’s Party (PP).2 The publication may 
therefore have been trying to stoke the tensions and make Banda appear to be doing 
nothing over the frontier issue.

2	 Banda was ousted from the DPP after apparently refusing to endorse Peter Mutharika, brother to late President 
Bingu wa Mutharika, who wanted to stand as presidential candidate in the 2014 polls. After the fallout, Banda 
formed the PP. Banda was constitutionally successor to the presidency as she was Vice-President of Malawi 
when President Bingu wa Mutharika died. Peter Mutharika now leads the DPP.



Practitioner Notes   5

In response to the effects of the first reports about the border dispute, the Malawi 
government took steps, including sending a senior cabinet minister to tour the district of 
Karonga, as mentioned above, to defuse citizens’ worries about the border issue and 
fears that war was imminent.

The Tanzanian government also took action to dismiss the rumours of war. President 
Kikwete was widely reported in the Malawian media as having quashed the rumours 
of armed confrontation. The Daily Times declared in its 16 August lead story: ‘Border 
dispute won’t end in war – Kikwete’ (Matonga 2012a). The Sunday Times of 19 August 
simply stated: ‘No war, Tanzania says’ (Sunday Times 2012). It quoted Kikwete as saying 
he had not given any order for military action as commander-in-chief of Tanzania’s 
army, and therefore the talk of warfare was baseless. The Nation of 17 August also 
had a lead article headlined: ‘Malawi, Tanzania will not go to war’, giving details of a 
meeting between Malawi’s Foreign Affairs Minister Ephraim Chiume and his Tanzanian 
counterpart Bernard Membe (Munthali 2012b). The story reaffirmed that the two 
neighbours believed mediation and dialogue would be given priority. 

A shift in tone

A month after the news broke about the Malawi-Tanzania border dispute there was 
a general change in the language and tone of the reports. As stated above, the 
governments of the two countries took the initiative to cool tempers with statements that 
dismissed war as an option. One of the articles I saw as key in changing the course of 
the coverage contained a crucial sentence that said: ‘Meanwhile Chiume has disclosed 
in an interview with Malawi News Agency (Mana) in Maputo on Thursday that the issue 
between Malawi and Tanzania is a bilateral one and that Malawi has refused to call it a 
conflict’ (Munthali 2012b).

The rejection of the terminology of conflict suggested that dialogue, mediation and 
peacemaking was the preferred way out of the problem. It was also possibly a cue for 
media houses to change their reporting style.

A few days later President Banda thanked her country’s media for ‘patriotic’ reporting, 
while President Kikwete blamed sensationalist reporting and opposition legislators for 
blowing the wrangle out of proportion (Munthali 2012a). The sentiments expressed by 
Kikwete add credence to my argument that the official and diplomatic line had been 
ignored, and unofficial sources had helped fuel tensions unnecessarily when the first 
reports of the dispute emerged.

These statements by the leadership of the two countries seemed indeed to make the 
Malawian press change their tune. Portrayals of the border dispute as potential warfare 
disappeared. As an example, Nyasa Times, an online publication, carried an item with 
the headline: ‘Malawi, Tanzania open border talks, Chiume warns experts to avoid 
careless talk’ (Mtika 2012). This article highlighted mediation and being diplomatic in 
talking about the border dispute. It quoted Chiume as saying:

It is very easy for the discussions to break down and result in a stalemate. Let’s 
avoid making statements that can undermine the process. Let us remember 



6   Practitioner Notes

that we are here representing the multitude of Malawians and Tanzanians … 
who want an urgent resolution. (Mtika 2012)

The historically close ties between the neighbouring countries were stressed in 
subsequent articles in various newspapers and other media outlets. A good illustration 
is an opinion piece in the Nation of 25 August. Negotiations between Malawi and 
Tanzania had just broken down, but the newspaper did not rant about anything. It chose 
to highlight the positives and stress that peace was paramount, asserting in its headline 
that there was ‘no substitute for dialogue’ in the Lake Malawi dispute. It advised that:

Earnest dialogue, which Malawi and Tanzania have begun, has no substitute if 
the objective is a peaceful settlement to a dispute. Viewed from this perspective 
the deadlock between the two countries ceases to be a dead end as some may 
have feared … It will take patience and level headedness on the part of the 
negotiating teams to forge an outcome that ensures people of the two countries 
continue to enjoy the good neighbourliness that has characterised the relations 
between Malawi and Tanzania. (The Nation 2012)

Furthermore it seemed the Malawian media had learnt their lesson about using unofficial 
sources. Newspapers and online publications started quoting Tanzanian diplomatic or 
government sources more than before. The press also used experts in law and history 
to analyse the issue in order to give a balanced version of the dispute. One of these was 
Desmond Dudwa Phiri, a former diplomat and history expert, interviewed by the Nation 
of 21 August on the Heligoland Treaty (Kanjo 2012). Although Phiri reaffirmed that the 
Treaty was still valid, the interview was conducted in a sober manner and was neither 
ingratiating nor inflammatory. 

Two reports in September and October 2012 could have sparked tough anti-Tanzanian 
rhetoric from the Malawian media once again. One said that Tanzania had issued a new 
map showing the boundary as being in the middle of Lake Malawi and the other that 
Tanzania was deploying a naval vessel on the lake and harassing or arresting Malawian 
fishermen on the side claimed by Tanzania. But the Malawian media in my view handled 
the two events with maturity. In analysing the development, the Daily Times of 27 
September said: ‘The move should come as a surprise to Lilongwe at a time government 
officials of both countries have been making assurances to commitment to the talks’ 
(Matonga 2012b). On the issue of patrols by the Tanzanian naval vessel, the Malawian 
media were quite detached and made sure both Tanzanian and Malawian officials were 
quoted. Malawian government sources said the incident could increase tensions, while 
their Tanzanian counterparts stated that the patrols were ‘normal’ exercises. 

However, not all sections of the Malawian press toned down their reporting of the border 
dispute. The online publication Malawi Voice used provocative language and, in the 
example of bad journalism mentioned earlier, it even published false news (Nkhoma 
2012). After the publication of the new map by Tanzania, the Malawi Voice published a 
disparaging article saying President Banda was ‘kid-gloving’ the Tanzanians and hinting 
that protesting via a letter was not enough (Malawi Voice 2012b). It is not clear what 
action Malawi Voice thought was a better alternative, but the overriding motive was 
probably to increase tensions between Malawi and Tanzania and, given this publication’s 
political sympathies, to portray the Banda administration as incompetent. 



Practitioner Notes   7

The Malawi Voice went overboard in its reportage, as can be seen in the 12 October 
article  which claimed that the Malawi government had given the Tanzanian envoy 48 
hours to leave following an interview with a Malawian radio station in which he reportedly 
said the water body was Lake Nyasa and not Lake Malawi, and that it belonged to 
Tanzania (Nkhoma 2012). At first the police charged the journalist with three counts of 
insulting President Banda, criminal libel and publishing false information. These charges 
were later dropped and replaced with a single count of publishing false news likely to 
cause fear and alarm. In February 2013 the charges were dropped (Nyasa Times 2013). 
Media watchdogs condemned the police for the detention of the journalist, but I choose 
to differ. Firstly, to publish such a story without verification was careless and unethical 
considering the sensitivity of the topic and the likely repercussions. Secondly, it seems 
the journalist used a false name on the byline as his name differs from the one that 
appears on the article.3 If indeed the reporter used an alias or another journalist’s name, 
this raises further questions of credibility and other journalistic ethics.

The way forward 

At the time of writing (February 2013), dialogue between Malawi and Tanzania had not 
made much progress. The two countries decided to seek mediation by the Forum of 
Former African Heads of State and Government. The Forum, chaired by ex-President of 
Mozambique Joaquim Chissano, was given a mandate to find a solution to the dispute, 
supported by jurists who would give legal guidance. The period set for the mediation 
was between January and March 2013. If that process failed then the matter was to be 
referred to the International Court of Justice for a final decision. 

As noted in this paper, the Malawian media apparently swallowed the bait dangled by 
Tanzania in the form of nationalistic rhetoric from what were described as opposition 
parliamentarians and media houses bent on sensationalism. The alarmist reaction 
of the Malawian press helped fan the flames of tensions. Later they seemed to tone 
down their reports. Such a scenario calls for the adoption of peace journalism by media 
practitioners in Malawi. 

McGoldrick and Lynch (2000, 1), writing for Transcend, an organization promoting peace 
journalism, describe this type of journalism as a ‘broader, fairer and more accurate way 
of framing stories, drawing on the insights of conflict analysis and transformation’.4 This 
entails deliberate efforts to publish news content that is balanced and treats parties in 
a conflict situation with fairness, as well as equipping journalists with knowledge and 
skills on how to analyse and resolve conflicts. One of the goals of peace journalism, 
according to McGoldrick and Lynch (2000), is to be creative in finding new solutions to 
existing conflicts. Such creativity leads to transformation, which the two scholars say is 
a situation in which the issues at stake are seen in a new light and therefore as possible 
to resolve. 

3	 The arrested journalist goes by the name of Justice Mponda, but the byline on the Malawi Voice website story 
gives the name of Pearson Nkhoma. 

4	 This is the authors’ basic definition of ‘peace journalism’ on p. 1 of the print version of their manual.



8   Practitioner Notes

Furthermore, peace journalism posits that decisions made by journalists in reporting 
conflict situations contribute to either enhancing peace or provoking war. In other words, 
if one side in a conflict scenario carries out a particular action and the media report the 
issue in favour of that side, then the deed will probably be repeated. For example, if 
a violent act is perpetrated and journalists seem to glorify it, then the culprit may well 
repeat the misdeed. But if the media choose to downplay or condemn the incident, then 
there will be no incentive for the perpetrator to do it again.

Peace journalism avoids demonizing labels, victimizing language or distinctions of ‘us’ 
and ‘them’. Peace journalists avoid partisanship based on affiliation such as nationality, 
race or ethnicity. Journalistic bias dehumanizes one of the parties in a conflict situation, 
making it appear to be the sole cause of the problem, a threat to the survival of the 
rival group. If one side heaps all the blame on the other and paints it as inhuman and 
uncivilized, this may hinder peace or mediation efforts because the victimized party is 
likely to react negatively to such sentiments.

McGoldrick and Lynch (2000, 29) advise that there should be ‘humanization of all sides’ 
in a conflict, meaning that the conflict parties should be regarded as people with feelings 
and capable of making positive decisions. Every untruth pronounced by the parties 
should be exposed and everyone should be given a voice, not just one side.

My examination of the way the Malawian press conducted itself and the role it played 
in the border dispute indicates reportage contrary to such tenets. An example is the 
Weekend Nation opinion piece cited above in which Kasakula described the Tanzanians 
as ‘greedy and shameless’, used emotive phrases like ‘naked aggression’, ‘showboating’ 
and ‘flagrant display of power’ and made strong appeals to patriotic sentiments, such as 
‘we will not give up what rightfully is ours’ (Kasakula 2012).

Peace journalism, by contrast, highlights peace and mediation overtures and downplays 
threats and violence.

I envisage that by adopting the principles of peace journalism the media in Malawi would 
not make the mistakes they made in the early stages of the border dispute. Exposure 
to this brand of journalism is therefore important. Training by able facilitators will need 
to be provided to build such capacity in the Malawian media personnel. The training 
would entail conflict analysis and resolution skills; drills in using appropriate terminology 
and avoiding provocative language; practical exercises on finding creative solutions to 
problems; learning how to report on violence and its associated effects such as trauma 
without appearing to condone the violence; highlighting peace and peacemakers rather 
than conflict and violence; and being proactive by writing to lessen tensions rather than 
encourage hatred or conflict. 

Finally, the media in Malawi and indeed across the African continent have a role to play 
in promoting peace. Where there is conflict or potential for war, journalists should act 
as the voice of reason. The media should not repeat the mistakes made in Rwanda in 
1994. Mediators in conflict-torn Africa need the assistance of journalists to advance their 
cause.



Practitioner Notes   9

References

Kanjo, M, 2012. The Heligoland Treaty is still valid. The Nation, 21 August.

http://mwnation.com/political-index/q-a-political-index/9113-the-helgoland-
treaty-is-still-valid  (accessed 12 October 2012).

Kasakula, G, 2012. Not even an inch of our lake. Weekend Nation, 10 August. 

http://mwnation.com/opinion-and-analysis/my-diary/8682-not-even-an-inch-of-
our-lake  (accessed 12 October 2012). 

Malawi Voice, 2012a. Lake Malawi’s Taifa invasion: We have become nation of wimps – 
you don’t smile on a person who want to kill you. 23 September.

www.malawivoice.com/2012/09/23/lake-malawis-taifa-invasionwe-have-
become-nation-of-wimps-you-dont-smile-on-a-person-who-want-to-kill-
you-97841/  

(accessed 12 October 2012).

Malawi Voice, 2012b. Kid gloving the Taifas: JB goofs again on Lake Malawi – We have 
only protested through a letter. 2 October.

www.malawivoice.com/2012/10/02/kid-gloving-the-taifas-jb-goofs-again-on-
lake-malawi-we-have-only-protested-through-a-letter-21267/  (accessed 12 
October 2012).

Masare, A, 2012. Bunge team backs State in border row with Malawi. The Citizen, 7 
August. www.thecitizen.co.tz/news/-/24706-bunge-team-backs-state-in-
border-row-with-malawi  (accessed 2 February 2013).

Matonga, G, 2012a. Border dispute won’t end in war – Kikwete. The Daily Times, 16 
August.

http://bnltimes.com/index.php/daily-times/headlines/national/11267-border-
dispute-wont-end-in-warkikwete-  (accessed 12 October 2012).

Matonga, G, 2012b. New TZ map cuts into Lake Malawi. The Daily Times, 27 September.

http://bnltimes.com/index.php/daily-times/headlines/national/11709-new-tz-
map-cuts-into-lake-malawi  (accessed 12 October 2012).

McGoldrick, A & Lynch, J, 2000. Peace Journalism: How To Do It. Manual. Transcend 
Media Service. http://waccglobal.org/en/programmes/communication-for-
peace/1312-peace-journalism-what-is-it-how-to-do-it-2000-.html (accessed 11 
February 2013).

Mmana, D, 2012. UK letters give lake to Malawi.  Weekend Nation, 22 September.

http://mwnation.com/national-news-weekend-nation/10469-uk-letters-give-
lake-to-malawi  (accessed 12 October 2012).



10   Practitioner Notes

Mtika, C, 2012. Malawi, Tanzania open border talks, Chiume warns experts to avoid 
‘careless talk’. Nyasa Times, 20 August. 

www.nyasatimes.com/malawi/2012/08/20/malawi-tanzania-open-border-talks-
chiume-warns-experts-to-avoid-careless-talk/  (accessed 12 October 2012).

Munthali, K, 2012a. Bingu wrote Tanzania over border. The Nation, 20 August.

http://mwnation.com/national-news-the-nation/9058-bingu-wrote-tanzania-
over-border  (accessed 12 October 2012).

Munthali, K, 2012b. Malawi, Tanzania will not go to war. The Nation, 17 August. http://
mwnation.com/national-news-the-nation/8973-malawi-tanzania-will-not-go-to-
war  (accessed 12 October 2012).

Nkhoma, P, 2012. Malawi declares Tanzania High Commissioner persona non grata. 
Malawi Voice, 12 October.

www.malawivoice.com/2012/10/12/malawi-declares-tanzanian-high-
commissioner-persona-non-grata-64541/ (accessed 12 October 2012).

Nyasa Times, 2013. Malawi court discharges online journalist Mponda: ‘Arrested wrong 
person’. 8 February.

www.nyasatimes.com/2013/02/08/malawi-court-discharges-online-journalist-
mponda-arrested-wrong-person/ (accessed 10 February 2013).

Sunday Times, 2012. No war, Tanzania says. 19 August.

http://bnltimes.com/index.php/sunday-times/headlines/national/11283-no-war-
tanzania-says  (accessed 12 October 2012).

The Nation, 2012. No substitute for dialogue on Lake Malawi dispute. 25 August. 

http://mwnation.com/component/content/article/54-nation-on-sunday-current/
comment/9313-no-substitute-for-dialogue-on-lake-malawi-dispute (accessed 
12 October 2012).


